چهارشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۸۱


خاتمي و اصلاحات و شبح


شبح توي وبلاگش مطلبي رو نوشته و جواب نوشته من رو داده. من سعي مي‌كنم طي آنچه كه در زير مي‌آيد و در حد توان مطالبي رو بنويسم.


1- در مورد اينكه موقع بر كناري بني‌صدر، محبوبيت ايشان از بين رفت چون به رژيم پشت كرد، مخالفم. چون ملت ديگر مانند سال 57 و 58 طرفدار حكومت نبودند. وقايعي مانند برخي تصفيه‌ها، كارشكنيها در مقابل دولت موقت، اجبار حجاب ، انقلاب فرهنگي و واقعه 14 اسفند در دانشگاه و...باعث كاهش شديد محبوبيت حكومت شده بود. (در سال 1360) بني صدر هنوز پايگاه مردمي داشت. ولي جو اختناق بوجود آمده ناشي از شرايط جنگي و خشونتهاي خياباني و ترور و...اجازه سخن نمي‌داد. همين جا اين مطلب رو هم بگم كه الان هم جناح راست با ايجاد بحرانهايي نظير آنچه در كوي دانشگاه اتفاق افتادو خلاصه ايجاد جو هرج و مرج و خشونت و فضايي جنگ مانند، زمينه‌هاي سقوط و كودتا را فراهم آورد. پس آن‌چه شما مي‌خواهيد يعني تظاهرات چند ده هزار نفري، سريعا توسط نفوذيها(مانند كوي) به انحراف و تخريب اماكن عمومي خواهد انجاميد و به شدت و بدون ملاحظه و به طرز خونيني سركوب خواهد شد. سركوب تظاهرات چند ده هزار نفري اسلام‌شهر و قزوين را از ياد نبريد. پاي دوشكا و نيروي ويژه و ... هم به ميان آمد!!!

2- در مورد نيروهاي مسلح، ظاهرا فراموش شده آقاي بني صدر در آن موقع فرمانده كل قوا هم بود. يعني نيروهاي مسلح مستقيما زير نظر او بود. در صورتيكه در شرايط فعلي خاتمي فرمانده كل قوا نيست. حتي اگر در بدنه نيروهاي مسلح طرفدارن خاتمي زياد باشند كه هستند. ولي خاتمي حتي بر روي نيروي انتظامي نيز احاطه ندارد. بر خلاف دوره بني صدر. حتي در سپاه پاسداران آن زمان شاخه‌اي بود كه به عنوان طرفداران بني صدر بودند و كاملا پر قدرت. با وجود اين‌ها او بر كنار شد. پس خاتمي قدمي را نمي‌تواند اشتباه بردارد.

3- ما يك اختلاف نظر اساسي داريم. من خواهان انقلاب و سقوط ناگهاني حكومت ايران نيستم بر خلاف شبح. من معتقد هستم كه همين قانون اساسي اگر به درستي اجرا گردد؛ خيلي از مشكلات حل خواهد شد. اصول مترقي اين قانون مانند اصل 168 و... اگر اجرا شوند كليد حل خيلي از مسائل خواهد بود. من معتقد به رفرم هستم. رفرم با انقلاب خيلي خيلي فرق دارد. زمان طولاني خواهد بود ولي تغييرات پايدار و هزينه بسيار كمتر خواهد بود. دوره خون و مرگ و كشتار و انقلاب به سر آمده. اين ملت رنج بسيار ديده ديگر بس است. رفرم توسط افرادي از درون حكومت (مانند خاتمي) و با حمايت مردم شكل خواهد گرفت. سالها بعد اگر لازم بود قانون اساسي نيز به راي مردم تغيير خواهد كرد.

رهرو آن نيست گهي تند و گهي خسته رود --- رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود.

4- سخنان خاتمي در مورد تقديم لايحه افزايش اختيارات رياست جمهوري،(به خصوص در مورد نظارت بر قانون اساسي) و لايحه تغيير قانون انتخابات، كه شامل حذف نظارت استصوابي شوراي نگهبان خواهد بود امشب پخش شد. هر چند پيش بيني مي‌شود چالش بزرگي در اين زمينه بين دولت ومجلس از يك سو و شوراي نگهبان و جناح اقليت از سوي ديگر در بگيرد. ولي ...اصلاحات ادامه دارد...ما اميدواريم.

5- با تمام مطالبي كه مرتضي نگاهي مي‌نويسد. موافق نيستم. ولي با او بسيار موافق‌تر هستم تا شبح.

6- من 98 درصد مطمئن هستم كه جمهوري نهم را هم خواهيم داشت. ولي اين كه آيا به مهاجراني راي خواهيم داد يا نه؟،زمان آن را مشخص خواهد كرد. ولي او گزينه خوبي است.

بگذريم...

هیچ نظری موجود نیست: